کد مطلب:182754 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

شکوفایی فرهنگی
آنچه شواهد متقن تاریخی گواهی می دهد و در محور ساماندهی فرهنگی نیز به آن اشاره شد، این كه تباهی فرهنگی و فساد اجتماعی دامن گیر سردمداران حاكمیت حزب عثمانیه شده بود.در اثر ترویج حاكمیت به فساد و فجور مردم نیز از دین و معارف و اخلاق روی گردان و همانند آنان در خواهش های نفسانی غوطه می خوردند. مجالس شراب خواری و بسترهای لهو و آوازه خوانی و رقص، بخشی از رفتار آنها را شكل می دهد. در شرایطی كه تمام اهرم های قدرت تلاش بر تباهی و به فساد كشاندن جامعه به ویژه نسل جوان را دارند، طبیعی است كه جامعه در اثر تداوم تبلیغات تباهی تحت تأثیر قرار گرفته، زیرا كه الناس علی دین ملوكهم. [1] «مردم بر روش حاكمان خویش هستند».

فراهم شدن بسترهای تباهی یكی از بزرگ ترین خطرهایی است كه امنیت فرهنگی اندیشه های زلال و امنیت اخلاقی و رفتاری جامعه را تهدید می نماید. در این گونه فرصت هاست كه مسؤولیت انسان های الهی فزونی می یابد. شخصیت فرزانه همانند علی بن الحسین علیه السلام بی تفاوت و تماشاگر صحنه ها نمی توان باشد. باید به قدر توان فضاسازی كند و با چالش های فرهنگی به مقابله برخیزد. باید در برابر فرهنگ ابتذال كه یكی از بزرگ ترین و مؤثرترین حربه های حزب عثمانیه در جهت خمود نگه داشتن جامعه و سرگرم نمودن آن به فساد و تباهی می باشد مقابله نماید.

سید الساجدین علیه السلام در این راستا نه تنها با رفتار خویش كه ساجد، عابد، و زین العابدین لقب می گیرد مردم را به طهارت و تقوا فرا



[ صفحه 238]



می خواند، كه با شفاف نمودن اندیشه ها و با فراهم ساختن بسترهای استقرار فرهنگ دینی، جامعه را به معارف دینی، اخلاق و رفتار شایسته فرامی خواند. در این شرایط خطر فرورفتن جامعه در منجلاب های تباهی است كه حضرت تأكید فراوان بر زهد، و مبارزه با خواهش های نفسانی دارد و مردم را از خطرهای دنیاطلبی هشدار می دهد.

در این فضای آلوده كه سید ساجدین تلاش مستمر بر احیا فرهنگ الهی در جامعه دارد از هر فرصت در فراخوانی مردم به طهارت و تقوا بهره می برد و آنان را از خطرهای غوطه ور شدن در خواهشهای نفسانی هشدار می دهد.

به یقین تریبون نماز جمعه در مدینه در اختیار امام سجاد علیه السلام نیست، زیرا كه تریبون های رسمی نهادهای فرهنگی در تمام شهرها در اختیار حاكمیت حزب عثمانیه می باشد. و چون جمعه روز فرصت اجتماعات عمومی است، می توان از این فرصت در عرصه ی فرهنگی بهره برد. امام سجاد علیه السلام از این فرصت به طور كامل بهره می گیرد و هر روز جمعه در مسجد نبوی شریف با مردم ملاقات دارد. و با خطاب یا ایها الناس، یا ایها الناس مردم را به فرهنگ و معارف دینی آشنا می نمایند: كان علی بن الحسین علیه السلام یعظ الناس و یزهد فی الدنیا و یرغبهم فی اعمال الآخرة بهذا الكلام فی كل یوم جمعه فی مسجد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و حفظ عنه و كتب، كان یقول ایها الناس اتقوا الناس و اعلموا الیه ترجعون... [2] .



[ صفحه 239]




[1] كشف الغمه، ج 2، ص 21، بحار، ج 102، ص 7.

[2] روضه كافي، ج 8، ص 72، تحف العقول، ص 249.